Kho tài liệu tiếng anh

Còn theo như mình nghĩ thì khi học tiếng anh, điều quan trọng bạn nên làm là phải yêu thích và có hứng thú với bộ môn này. Đây là điều bạn nên có để học tốt môn tiếng anh. Theo như mình thì khi học tiếng anh, bạn nên chú trọng vào việc học từ vựng, sau đó là phát âm, kế đến là ngữ pháp, rồi tới phần nghe, sau cùng là môn viết. Bạn cũng nên thường xuyên giao tiếp với người nước ngoài để nâng cao khả năng giao tiếp của mình. Học tiếng anh quan trọng là phải mạnh dạn giao tiếp và thực hành thì mới giỏi được.
 
Theo mình, mỗi người có một cách học tiếng Anh khác nhau, không ai giống ai, quan trọng bản thân người học phải tìm hiểu cách gì phù hợp và đưa lại sự hứng thú cho mình nhất. Mình không giỏi tiếng Anh lắm nhưng sau đây là một số cách học tiếng Anh mà qua bao nhiêu năm tháng lăn lộn với cái môn này mình mạo muội rút ra.

Cách học ngữ pháp tiếng Anh: Practice, practice and practice. Không còn cách nào khác là phải làm bài tập nhiều, kể cả làm đi làm lại một dạng. Kể cả bạn đọc lời giải của bài tập đấy bạn cũng nên tự làm lại lần nữa để ghi nhớ. Các dạng bài tập về cấu trúc ngữ pháp tiếng Anh có ở rất nhiều sách, trên mạng.....

Cách học nói:
Có một điều bạn nên biết, dù học phát âm tiếng Anh nhiều đến mấy bạn cũng không có khả năng nói như người bản xứ, và kể cả bạn ra nước ngoài học tập, bạn cũng sẽ thấy là mình gần như phải học lại từ đầu cách phát âm tiếng Anh. Rất hiếm người Việt Nam nói tiếng Anh chuẩn như người bản xứ được. Nên bạn cứ bình tĩnh, cố gắng học nói tốt từng nào hay từng đấy. Vậy cách học thế nào?

Bạn xem phim tiếng Anh có phụ đề. Lặp lại các câu mà diễn viên nói trong phim, cố gắng bắt chước từng accent, cách phát âm.
Bạn download các bản tin bằng tiếng anh, nghe họ nói một hai lần, rồi đọc lại bản tin đấy, bắt chước từng câu từng chữ. Bạn có thể học ở trang web
http://www.voanews.com/learningenglish/home/
Ở trang web này, họ cho download các bản tin mà họ đọc rất chậm để bạn có thể theo dõi dễ dàng và học theo cách nói của họ.

Học Đọc để Hiểu:
Bạn đọc càng nhiều càng tốt, mới đầu bạn đọc những bản tin, mẩu truyện dễ hiểu, rồi sau đấy tăng mức độ khó lên dần. Để bạn thấy hứng thú trong việc đọc, bạn nên tìm chủ đề mà mình yêu thích để thấy hứng thú đọc trước đã. Truyện, báo chí etc... Lúc đọc bạn không nên quá tập trung vào tìm hiểu từ vựng, không nên nản lòng vì thấy từ mới quá nhiều, hay không nên dừng sự đọc để tra từ điển, bạn đọc để hiểu trước đã. Bạn phải luyện đọc hằng ngày. Nếu bạn kiên trì, bạn sẽ thấy kết quả tăng tiến rõ ràng.

Học Viết: Bạn nên tập viết tiếng Anh hằng ngày, có thể dành 10 hay 15 phút để viết cũng được. Trước hết ban nên tập viết những gì mà bạn thấy dễ dàng để viết nhất, nhật ký trong ngày, suy nghĩ etc....Dần dần rồi bạn tăng lên mức độ essay khó hơn. Lúc đầu viết, bạn ko nên tập trung quá vào ngữ pháp để biết mình đúng hay sai. Bạn cứ viết tất cả những suy nghĩ của bạn. Đến lúc nào đấy chán nản, bạn nên dừng, và vứt nó đấy. Ngày hôm sau hoặc hôm sau nữa, bạn quay lại đọc bài viết của bạn, rồi bạn nên sửa từng câu chữ. Nên viết câu đơn giản, ngắn gọn, đủ ý, không nên dài dòng văn tự. Bạn nên tập trung học viết hằng ngày, vì học viết nghĩa là bạn học từ vựng, ngữ pháp etc....

Ví dụ như lúc dùng động từ nào đó, bạn nên tra từ điển Anh-Anh rồi xem từ này đi với giới từ nào, trong hoàn cảnh nào thì đúng cái ý nghĩa mình muốn thể hiện. Nếu bạn dùng động từ ấy lần nữa thì bạn nên tìm theo từ đồng nghĩa là gì, để thay thế cho động từ ấy và làm phong phú thêm bài viết của bạn. Rồi bạn để ý nên dùng từ chuyển tiếp giữa các câu thế nào. Khi dùng cụm từ động từ+trạng từ hay tính từ đi với danh từ nào đấy, bạn có thể copy cái cụm từ bạn viết, rồi cho vào search trên google để xem có ai dùng giống bạn không và họ dùng trong hoàn cảnh nào, có đúng như cái ý bạn muốn viết hay không. Nếu không có ai dùng như vậy chứng tỏ cụm từ của bạn có vấn đề, nên dùng cụm từ khác để thay thế....

Cách học từ vựng
Có nhiều cách học từ vựng khác nhau nhưng mình đưa ra một cách thế này: Bạn có thể mỗi ngày viết 10 từ ra 10 tờ giấy nhỏ, một mặt viết từ, cách phát âm, mặt kia viết nghĩa của từ và ví dụ từng câu. Bạn nên mang 10 tờ giấy đó trong người, bất kể lúc nào rảnh rang và chán nản, bạn lại lôi 10 tờ giấy đấy ra và đọc đi đọc lại. Bạn nên dùng nhiều từ điển Anh-Anh, không nên dựa nhiều quá vào từ điển Anh-Việt, vì cốt lõi cuối cùng của vấn đề là bạn học tiếng Anh chứ không phải học tiếng Việt.


À, Bản thân mình rất không đồng tình với cách học tiếng Anh bằng cách dịch từ Anh sang tiếng Việt nên mình không ủng hộ cách học này. Ở trên là một số phương pháp học mà mình nghĩ là hiệu quả. Mình viết vội nên không kịp edit cho hay, có gì mong các bạn bỏ qua. Hy vọng tiếng Anh của mọi người ngày càng tăng tiến.
 
Theo mình thì học tiếng anh là để giao tiếp tốt và làm việc tốt sau này. Vậy nên cách học tiếng anh của mình là: nghe tiếng anh thường xuyên (dù đôi lúc chỉ hiểu được 50% thôi), và luôn nói tiếng anh dù đôi khi phát ra những câu vớ vẩn và tức cười.
 
Bệnh sương mai ở cây cà chua

Bạn dịch bài này giùm mình với.hic
Late Blight of Tomato (Phytophthora infestans)
Scot C. Nelson
Department of Plant and Environmental Protection Sciences
This publication describes late blight of tomato and discusses ways to deal with this potentially devastating plant disease.
Host
The tomato (Lycopersicon esculentum L.) is one of the most widely grown vegetable food crops in the world, second only to the potato. Crops of tomatoes have socioeconomic importance to families, gardeners, farmers, laborers, marketers, retailers, chefs and other workers and services in the food and restaurant industries in Hawai‘i.
The tomato is a perennial plant in the Solanaceae, the nightshade family, with weak, woody, densely hairy stem that often vines over other plants. It reaches 3–10 ft in height (1–3 m) and bears clusters of edible fruits classified as vegetables.
Tomatoes rank as the 10th most valuable agricultural commodity in the state, with a 2005 production value of more than $9.7 million. In addition, there are numerous unaccounted backyard or small tomato gardens in the state, making the tomato plant one of the most important and widely grown food crops.
Native to Central, South, and southern North America (Mexico to Peru), tomato is now grown in most arable locations of the world, either as an indoor or outdoor crop, hydroponically or in soil.
Yet, a humid and tropical environment favors certain plant diseases. The fact that one lives in the subtrop- ics where the climate allows year-round cultivation of tomatoes does not mean it is necessarily a good idea to do so, as many unsuspecting gardeners have learned. A destructive disease, late blight caused by Phytophthora infestans, awaits the tomato where it is cultivated in moist, cool, rainy, and humid environments.
Pathogen
This plant pathogen is one of the most notorious and devastating organisms in recent human history, be- ing responsible for the terrible Irish potato (Solanum tuberosum) famine in the 1840s, and it is arguably the most important pathogen of potatoes and tomatoes worldwide.
Phytophthora infestans (Mont.) de Bary is not a true fungus, but rather is regarded as a fungus-like organism. This pathogen is currently classified as an Oomycete, which are members of the kingdom Chromista (Stra- menopiles or Straminopiles). Oomycetes belong to one of two orders, Saprolegniales and Peronosporales. The order Personosporales contains Phytophthora species and a number of other very important plant-pathogenic genera, including the genus Pythium.
If you planted tomatoes in November and December of 2007 in or near Hilo, Waimea, Kurtistown, Mt. View, Glenwood, Volcano, or Oceanview on Hawai‘i, or any other areas in Hawai‘i where cool, rainy, and humid conditions prevailed, you may be wondering what hap- pened to your crop. Perhaps you left for a weekend visit to O‘ahu and returned after a few days to find your plants virtually destroyed.
P. infestans has worldwide distribution, but most se- vere epidemics occur in areas with frequent cool, moist weather.
In Hawai‘i, late blight is a common disease of toma- toes at upper elevations where the weather pattern is predominantly cool and moist during the winter months. For example, the disease occurs on Hawai‘i from Hilo to Volcano and even in shadehouse-grown tomatoes in locations such as the Opihikao region near sea level. However, the epidemics tend to coincide with cool, moistwinter weather patterns at these locations. Late blight is not as likely to occur in warmer, more arid regions of the state. The other important host for P. infestans is potato. In the early to mid-1990s, a late blight epidemic struck experimental potato plantings at Kunia, O‘ahu, causing widespread crop loss in a matter of days (S. Nelson, unpublished).
The host range of P. infestans is mainly limited to solanaceous crops, including tomato, nightshade (Sola- num nigrum), and potato. Sweetpotato (Ipomea batatas) is not a host for late blight.
Many strains of P. infestans have been reported in the United States and worldwide. They vary genetically for virulence and have been able to overcome previously resistant plant varieties (e.g., potatoes), and they also pose the threat of developing resistance to certain types of fungicides.
P. infestans infects all aboveground parts of suscep- tible plants at any stage of plant development.
The pathogen is heterothallic (vs. homothallic), having two compatibility mating types designated as A1 and A2. Whenever these two mating types occur together in the same plant tissue, sexual reproduction between them produces oospores; otherwise, only asexual spo- rangia are produced. Until the early 1980s, A1 was the predominant mating type recovered from all regions of the world, except central Mexico. A2 isolates are now found in all potato-growing areas of the world. Due to the absence of oospores in samples of tomatoes with late blight in Hawai‘i examined by the author, it is likely that mating type A1 is responsible for late blight epidemics on tomato here.
Summary of the late blight disease cycle
Dissemination: Sporangia or mycelial fragments are dispersed from infected plant organs by winds and/or splashing raindrops or wind-driven rain.The pathogen is heterothallic (vs. homothallic), having two compatibility mating types designated as A1 and A2. Whenever these two mating types occur together in the same plant tissue, sexual reproduction between them produces oospores; otherwise, only asexual spo- rangia are produced. Until the early 1980s, A1 was the predominant mating type recovered from all regions of the world, except central Mexico. A2 isolates are now found in all potato-growing areas of the world. Due to the absence of oospores in samples of tomatoes with late blight in Hawai‘i examined by the author, it is likely that mating type A1 is responsible for late blight epidemics on tomato here.
Summary of the late blight disease cycle
Dissemination: Sporangia or mycelial fragments are dispersed from infected plant organs by winds and/or splashing raindrops or wind-driven rain.
Inoculation: Sporangia or mycelial fragments land on
 

Facebook

Thống kê diễn đàn

Threads
11,649
Messages
71,548
Members
56,917
Latest member
sv368net
Back
Top